Tardigrad, insanlara süper güç verebilir!

Neredeyse yok edilemez bir hayvan olan tardigrad, sınırsız direncini gerektiğinde vücudunu jelleştiren proteinlere borçlu. Bu proteinler insan hücrelerinin metabolizmasını yavaşlatabilir.

Şok, dehidrasyon, donma gibi aşırı koşullara dayanıklı olan tardigradlar oldukça sıra dışı yaratıklar olarak biliniyor. Özellikle, vücutlarındaki suyun neredeyse tamamını kaybettikten sonra bile onlarca yıl hayatta kalabiliyorlar.

Bu direnç kısmen stres karşısında aktif hale gelen ve tardigrad hücrelerinde lifler oluşturan proteinlerden kaynaklanıyor. Bu lifler bir araya gelerek tardigradı ikinc bir iskelet gibi koruyan ve metabolizmasını yavaşlatan bir jel oluşturuyor.

Wyoming Üniversitesi'ndeki (ABD) araştırmacılar, 19 Mart 2024 tarihinde Protein Science dergisinde yayınlanan bir makalede bu süreci ayrıntılı olarak incelediler. Aynı zamanda, aynı koruyucu sürecin insan hücrelerinde de indüklenebileceğini gösterdiler.

Neredeyse tamamen dehidrasyondan kurtulma yeteneği, tardigradların en şaşırtıcı süper güçlerinden birini oluşturuyor. Tardigrad, bu anhidrobiyoz (susuz yaşam) durumunda yıllarca kalabiliyor, yeniden su ile dolup yaşamlarına devam edebilmek için koşulların iyileşmesini bekleyebiliyor.

Yapılan yeni araştırma, tardigradların vücutlarında bulunan proteinlerin insan hücrelerinde de benzer etkiler yaratabileceğini gösterdi. Bu proteinler, özellikle stres altında aktifleşir ve hücrelerin içinde jel benzeri bir yapı oluşturarak metabolizmayı yavaşlatıyor. Bu sayede, hücreler çevresel streslere karşı daha dirençli hale geliyorlar..

Araştırmacılar, bu proteinlerin insan hücrelerine aktarılmasıyla birlikte, insanların da tardigradların dayanıklılık özelliklerinden bazılarını kazanabileceğini belirtiyorlar. Bu durum, özellikle uzun vadede hücreleri veya organizmaları korumak için kullanılabilecek yeni teknolojilere kapı açabilir.

Bu buluş ayrıca yaşlanmayı yavaşlatma potansiyeline de işaret ediyor. Bu nedenle, tardigradlar üzerinde yapılan bu araştırma, insanların daha uzun ve sağlıklı bir yaşam sürmelerine yardımcı olabilecek önemli bir adım olabilir.