İnsan beyni mevcut haliyle 1,7 milyon yıl önce ortaya çıktı

Bilim insanlarına göre, insan beyni mevcut haliyle yaklaşık 1,7 milyon yıl önce Afrika’da ortaya çıktı.

Zürihli araştırmacıların bu konudaki çalışması Science dergisinde yayınlandı. Zürih Üniversitesi’ne göre modern insan olan Homo Sapiens, yakın akrabaları olan büyük insansı maymunlardan tamamen ayrışıyor: Homo Sapiens karada yaşıyor, iki bacağı üzerinde yürüyor ve çok daha büyük bir beyne sahip.

Homo türü ilk toplumlar bundan 2,5 milyon yıl önce Afrika’da görüldü. O sırada zaten iki ayaklı olsalar da beyinlerinin büyüklüğü ataları Australopithecus’ların beyninden yüzde 50 oranında daha küçüktü.

Zürih Üniversitesi Antropoloji Enstitüsünden Christoph Zollikofer ve Marcia Ponce de León öncülüğündeki uluslararası ekip yine de bundan emin olmak için araştırmayı derinleştirdi.

Prof. Zollikofer, “Analizlerimize göre, modern insan beyninin yapısı bu Afrika popülasyonlarında 1,7 ila 1,5 milyon yıl önce oluştu” diyor.

Araştırmacı Zollikofer, “Şimdiye kadar, ilk insanların 2,5 milyon yıl önceki modern insanlarınkine benzer bir beyne sahip olduğu varsayılıyordu” diye ekliyor.

İnsan beyni, boyutlarının yanısıra konumu ve farklı beyin bölgelerinin organizasyonu ile de büyük insansı maymunlarınkinden ayrışıyor. Araştırmacılar özellikle karmaşık eylemlerin planlanması ve yürütülmesinden sorumlu olan frontal loblar ve aynı zamanda dili buna örnek olarak gösteriyor.

Araştırmanın birinci yazarı Marcia Ponce de León, “Bu bölgeler insan varlığında net bir şekilde daha büyük olduğundan komşu alanlar geriye çekildi” diyor.

Araştırmacılar, Afrika dışındaki ilk insan topluluklarının (bugünkü Gürcistan’da bulunan Dmanisi’de 1,8 milyon yıl önce), ne özel olarak büyük ne de özel olarak modern beyinlere sahip olmadığını belirtiyor. Afrika dışındaki bu ilk topluluklar da her türlü aleti yapabiliyor, yeni koşullara uyum sağlayabiliyor veya yardıma ihtiyacı olan grup üyelerine bakabiliyorlardı.

Sonuç olarak, İsviçreli araştırmacılara göre modern insan beyni 1,7 milyon yıldan önce ortaya çıkmadı.

Bilim insanları bu sonuca ulaşmak için, 1 ila 2 milyon yıl öncesine ait, Afrika ve Asya’dan gelen 40 dolayında Homo kafatası fosillerini bilgisayarlı tomografi ile analiz etti.

Cava’dan gelen fosiller, daha büyük beyne sahip ilk Afrika topluluklarının hızlı ve başarılı bir şekilde güney doğu Asya’ya kadar yayıldığını doğruluyor.