Antarktika hiç olmadığı kadar hızla eriyor

Bilim insanları, Beyaz Kıta olarak bilinen Antarktika buzuluna ilişkin endişe verici veriler ortaya koydu. Buna göre Antarktika buzulu 40 yıl öncesine göre altı kat daha hızlı eriyor.

Amerikan Bilimler Akademisi tarafından yayınlanan bir rapora göre, Antarktika buzulunun erimesi, 1979 ile 2017 yılları arasında gezegendeki okyanusların seviyesinin 1.4 metre yükselmesine neden oldu.

Kaliforniya Üniversitesi’nden bilim insanı Eric Rignot, bu hızda erimenin gelecekte, okyanus seviyesinin yükselmesine felaket bir değişime yol açacağı öngörüsünde bulunuyor.

Rignot, “Erimeye devam eden Antarktika buzulu ile, gelecek yüzyıllarda okyanus seviyesinin metrelerce yükseleceği öngörüsünde bulunuyoruz” dedi.

Son araştırmalara göre okyanus seviyesi 2100 yılına kadar 1,8 metre yükselecek. Bu da dünya genelinde milyonlarca kişinin yaşadığı çok sayıda kıyı kentinin sular altında kalması anlamına geliyor.

Pazartesi günü yayınlanan yeni sonuçlara ulaşmak için, araştırmacılar Antarktika’nın 18 bölgesindeki buz kütlelerinde yaşanan değişimi inceledi.

Buna göre 1979 ile 1990 yılları arasında Antarktika yılda ortalama 40 milyar ton ağırlığında kütle kaybetti. 2009’an itibaren 2017 yılına kadar, yıllık kütle kaybı 252 milyar ton olarak hesaplandı.

Bilim insanlarına göre, daha endişe verici olanı, bir zamanlar küresel ısınmadan göreceli olarak az etkilenen bölgeler arasında değerlendirilen Antarktika’nın doğusunda da büyük buz kaybı yaşanıyor.

Antarktika, bir bütün olarak erirse, denizlerin seviyesini 57 metre yükseltebilecek kapasiteye sahip. Buzulların büyük çoğunluğu Antarktika’nın doğusunda yoğunlaşıyor. Doğu kısmının tamamen erimesi, deniz seviyesini 52 metre yükseltecek. Batı kısmı ise 5 metre yükseltebilecek buzullara sahip.

Dünyanın en büyük buzulu olan Doğu Antarktika buzulu, gezegendeki tatlı su rezervlerinin yaklaşık yarısını barındırıyor. Haziran 2018’de Nature dergisinde yayınlanan bir araştırmaya göre, Antarktika buzullarının erimesi, 1992 yılından bu yana üç kat arttı.

Amerikan Bilimler Akademisi’nin araştırması, özellikle Antarktika’nın doğu buzullarına dikkatleri çekiyor. Bilim insanlarına göre, okyanus suyunun ısınması, buzulların erimesini daha fazla hızlandıracak ve küresel ısınmaya karşı mevcut çabalar ne düzeyde olursa olsun, denizlerin seviyesi yüzyıllar boyunca artmaya devam edecek.