Farklı kanser türlerine karşı bağışıklığı güçlendiren aşı gelişti

Avustralyalı bilim insanlarının yaptığı bir çalışma sonucu geliştirilen ve yakın dönemde klinik testlerine başlanacak bir aşının, birçok kanser türüne karşı etkili olduğu savunuluyor.

Ön teşhis ve tedavi olanaklarının gelişmesiyle birlikte son yıllarda kanserden ölüm yüzdeleri düşse de, halen dünyanın en çok ölüm nedenleri arasında kanser türleri bulunuyor. Kansere karşı mücadelede önemli olarak görülen aşı bulma çalışmaları ise birçok ülkede sürüyor.

BİRÇOK KANSER TÜRÜNDE ETKİLİ OLABİLİR

Avustralyalı bilim insanlarının yaptığı son bir çalışmada, kanser hücrelerine karşı etkili olma iddiasındaki bir aşının geliştirildiği duyuruldu. Queensland Üniversitesi’ne bağlı Translational Research Institute adlı kuruluş tarafından yapılan aşı geliştirme çalışmalarının sonuçları, Clinical and Translational Immunology adlı dergide yayınlandı.

Makalede, göğüs, akciğer, böbrek, pankreas ve farklı kan kanseri türlerine karşı etkili olduğu savunulan bir aşının geliştirildiği iddia edildi.

PROTEİNLERİ HAFIZAYA KAYDEDEREK BAĞIŞIKLIK KAZANDIRIYOR

Bu aşının kanserli hücrelerde bulunan proteinlerle gerçekleştirildiği ve bu sayede bağışıklık sisteminin bu proteinleri tanıyarak ‘hafıza hücreleri’ geliştirmesinin sağlandığı belirtiliyor. Bu hafızaya kaydedilen ve kansere neden olan hücrelerde bulunan söz konusu proteinler tekrar ortaya çıktığında bağışıklık sistemi tarafından yok ediliyor.

Araştırma kapsamında yapılan ilk deneylerde kansere neden olan tümörde bulunan söz konusu proteinler başarıyla hücrelere yerleşirken, doğrudan bağışıklık sisteminin bu proteine karşı savunmaya geçmesinin sağlanabildiği anlaşıldı.

Araştırmayı yöneten isimlerden Kristan Radford’a göre, geliştirilen aşı halen geliştirme aşamasındaki diğer birçok kanser aşısına göre oldukça iddialı.

Radford, klinik deneylerin daha az maliyetli olacağının altını çizerken, aşının doğrudan tümör hücrelerinin hedeflemesi sayesinde bağışıklık sisteminin tümörlere öze bir savunma geliştirmesini sağlıyor. Klinik deneylerin ise bu yıl sonuna kadar başlaması hedefleniyor.

FARKLI ÇALIŞMALAR UMUT VERİYOR

2018 yılında da Stanford Üniversitesi uzmanlarınca Science Translational Medicine yayınlanan bir araştırmada, bağışıklık sistemini stimüle etmeye hizmet eden iki ayrı maddenin enjeksiyonun kansere karşı mücadelede etkili olabileceği savunulmuştu. Fareler üzerinde başarılı olunan ve gerçekte aşı olmamasına rağmen bu adla anılan yöntemin insan üzerinde deneylerine henüz geçilmiş değil.

Yine geçtiğimiz yıl kolon kanserine karşı etkili olduğu belirtilen bir aşının ilk sonuçlarının ‘umut verici’ olduğu duyurulmuştu.