Kadınlar erkeklerden neden daha uzun yaşıyor?

Bilim insanlarının yaptığı bir araştırmaya göre erkekler ve kadınlar arasındaki yaşam beklentisi farkı, sperm ve yumurta üreten germ hücrelerinden kaynaklanıyor olabilir.

Fransa Ulusal Demografik Araştırmalar Enstitüsü’ne (INED) göre, 2020 yılında Fransa'da beklenen yaşam süresi erkekler için 79,2 yıl ve kadınlar için 85,3 yıldı. Bu farkı anlamaya çalışan bilim insanları yeni bir keşifte bulundular.

Science Advances dergisinde yayınlanan yeni bir çalışma bu gizemi çözmüş olabilir. Araştırmacılar çalışmaları sırasında, turkuaz renkli tatlı su boru balığı olan killies üzerinde deneyler yaptılar.

Araştırmanın başyazarı Tohru Ishitani The Guardian'a yaptığı açıklamada, "Killies'teki yaşlanma süreci insanlardakine benziyor, bu yüzden insanların daha karmaşık olduğunu düşünmüyorum. Bu araştırma insanlarda yaşlanmanın kontrolünü anlamak için bir sıçrama tahtası olacaktır." dedi.

Araştırmacılar çalışmalarını iki cinsiyet arasındaki en büyük farklardan biri olan sperm ve yumurta hücrelerine dayandırdılar. Killies üzerinde yaptıkları deneylerde, erkekler için spermatozoa ve kadınlar için yumurta olmak üzere gametlerin kökeninde yer alan germ hücrelerinin üretimini durdurdular.

Sonuç olarak araştırmacılar eşey hücresi üretimi olmadan erkeklerin daha uzun yaşadığını ve kadınların daha genç öldüğünü, yani her iki cinsiyetin de benzer yaşam beklentilerine sahip olduğunu gözlemlediler.

Tohru Ishitani, "Eşey hücrelerini ortadan kaldırmanın hem erkeklerin hem de kadınların ömrünü uzatmasını bekliyorduk, ancak bu sadece erkeklerin ömrünü uzattı ve kadınların ömrünü kısalttı. Bu beklenmedik bir durumdu, ancak bu keşfin cinsiyetler arasındaki yaşam beklentisi farklılıklarının daha iyi anlaşılmasını sağlayabileceğini fark ettik" dedi.